Luchtvaartbaken Romeo Romeo bij Haastrecht

foto 22 april 2002 (C) 2002 Nieko JongeriusAan de rand van een weiland aan de Steinsedijk te Haastrecht, staat het radiobaken RR, oftewel Romeo Romeo. Dit baken speelt een rol bij het aanvliegen van de luchthaven van Rotterdam, om precies te zijn bij de aanvliegroute van baan 24. Zoals op de kaart hieronder is te zien, loopt de standaardaanvliegroute van het baken ROT (frequentie 350.5 Khz), via RR (404.5 Khz) naar het landingsbaken van Zestienhoven. 
Baan 24 wordt zo genoemd, omdat dit de twee eerste cijfers zijn van de aanvliegkoers (240). Dezelfde baan de andere kant op heet 06.

Via de radiobakens weten de piloten precies waar ze zijn. In dit geval koersen ze recht op RR aan totdat ze er pal boven zijn (ze kunnen niet zien hoever ze er vanaf zijn) en de richtingaanwijzer dus omklapt. Op dat moment sturen ze blind kompasrichting 270 (pal West) totdat het landingsbaken hen weer de weg wijst naar baan 24.

Op de kaart is ook te zien dat vanaf ROT op 2000 voet hoogte (ongeveer 650 meter) wordt gevlogen. Op die hoogte vliegt men dus over Haastrecht, waarna ingedraaid wordt richting vliegveld Rotterdam. Dit alles als de luchtverkeersleiding (ATC), die de vlucht op radar volgt, geen andere plannen heeft. Soms is het namelijk handiger om de vliegtuigen "wild" te sturen, vooral als het niet druk is.

Het radiobaken "RR" in Haastrecht is een zogenaamd non-directional beacon (NDB), wat wil zeggen dat het een constant radiosignaal uitzendt (een zoemtoon) zonder richtings- of afstandsinformatie. Piloten kunnen van dit signaal alleen bepalen uit welke richting het komt, en er recht op af of vanaf vliegen. En als ze er precies boven zijn weten ze dat ook, omdat dan hun instrument (het radiokompas) "omdraait".

NOT FOR OPERATIONAL USE   Kaart NIET, NOOIT te gebruiken, want is niet gegarandeerd up to dateOmdat "RR" alleen een rol speelt in de naderingsprocedures van Rotterdam, en niet in de navigatie van hoogvliegende toestellen, is het ook een low-power beacon: het is maar tot ongeveer 30 km afstand betrouwbaar te ontvangen. Daarom wordt zo'n baken ook vaak een "locator" genoemd.

Het signaal wordt wel iedere 30 seconden gesleuteld met "R R" in morse (punt streep punt, punt streep punt), en de piloten behoren dat ook te checken voordat ze er op gaan vliegen.

Moderne vliegtuigen kunnen technisch zonder radiobakens omdat ze direct op coördinaten vliegen, maar het is nog steeds verplicht om de bakens ook echt te tunen en als tweede navigatiebron te gebruiken.

Het baken RR is eigendom van Luchtverkeersleiding Nederland.

Met hartelijk dank aan Jeroen Hoppenbrouwers.

Bronnen:
Jeroen Hoppenbrouwers: http://www.hoppie.nl/
Kaart: © SAS Flight Support, http://www.sasflightsupport.com